سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهندسی مکانیک

موقعیت شناورهای پرنده در میان وسایل حمل و نقل

 

 

مشاهده نمودار راه خوبی برای دیدن موقعیت شناورهای اثر سطحی در میان سایر وسایل نقلیه ای است که وجود دارد. دیاگرام وون کارمن- گابریلی در زیر نشان داده شده است. در دیاگرام زیر نسبت L/D (نسبت نیروی لیفت به درگ) به عنوان تابعی از سرعت داده شده است.

قسمتی که در این نمودار خیلی مهم و قابل توجه می باشد، خط قرمز است. تمامی وسایل نقلیه ای که امروزه در جهان جود دارد در زیر این خط قرمز قرار دارند. به این خط، خط تکنولوژی می گویند و با پیشرفت تکنولوژی این خط به سمت بالا و راست صفحه خواهد رفت.

در این نمودار قسمتی وجود دارد که به صورت یک مثلث زرد رنگ از بقیه قسمتها جدا شده است. این قسمت مکانی است که شناورهای اثرسطحی در آن گنجانده می شوند، با سرعتی در حدود ??? تا ??? کیلومتر در ساعت و L/D بین ?? تا ?? . اما آیا واقعا چنین وسیله ای نیاز است؟

بعضی ها ممکن است فکر کنند که شناورهای توربوپراب می توانند این خلا را پر کنند و دیگر نیازی به تولید شناورهای پرنده نیست. اگرچه مهندسان، مزایا و معایب استفاده از شناورهای در این محدوده را بررسی می کنند. شناورهای پرنده از ساخت و فرماندهی ارزانتر می باشند و همانطوری که قبلا گفته شد آنها برای پرواز کردن نیازی به باند ندارند. از طرفی دیگر محدودیت این شناورها، توانایی و ناوبری آنها در دریای آزاد و با امواج بلند است به خصوص برای شناورهای کوچکتر. امروزه نیاز به چنین وسیله ی به اهداف مورد نظر بستگی دارد ولی در آینده این امیدواری وجود دارد که نیاز به این شناورها اجتناب ناپذیر باشد و در اصطلاح می توان گفت که تولید این شناورها به زحمتش می ارزد.

مقایسه میان بازدهی و عملکرد انواع مختلف شناورهای حمل و نقلی به صورت نموداری از میزان قدرت این شناورها بر وزن آنها در نمودار زیر داده شده است:

پیدایش شناورهای پرنده به منظور دسترسی به وسایل نقلیه سریعی می باشد که قابلیت حمل کالا و مسافر را داشته باشند و علاوه بر آن اقتصادی نیز باشند. برای دستیابی به بیشترین کارآیی، اندازه ین شناورها باید تا حد ممکن بزرگ و در حدود صدها تن باشد. اگرچه، ساخت چنین شناورهای بزرگی بدون داشتن تکنولوژی پیشرفته در زمینه اثرات سطح و همچنین درک نکردن نیاز به چنین شناورهایی کار عاقلانه ای نمی باشد. بنابراین مهندسانی که بر روی این پروژه کار می کنند ابتدا از شناورهای مدل و کوچک شروع می کنند تا بتوانند دانش خود را در این زمینه پیشرفت دهند. این قایقهای پرنده کوچک مشکلات استفاده از شناورهای اثرسطحی را در دراز مدت و در مقیاس واقعی بیان می کنند و باعث افزایش تجربه در ناوبری و همچنین یکسری مقررات مشخص در این زمینه می شوند.

مرجع : Gülk?z Do?an